Zichtbaar volgens ECE R65

Zichtbaar volgens ECE R65
Regelmatig ontvangen wij de vraag wat de regelgeving is voor het voeren van een zwaailicht of (meerdere) flitslampen. Welke regels zijn er en hoe vertalen zich die in de praktijk?

ECE Reglement 65
In Europese wetgeving ECE Reg. 65 staan de technische eisen voor optische en akoestische signalering voor voertuigen en trailers.

In Nederland is de ECE R65 gedeponeerd bij het RDW, Rijksdienst voor het Wegverkeer.
De signaalverlichting die u monteert moet voldoen aan ECE R65 en is overeenkomstig gecertificeerd. Deze certificering bestaat uit verschillende eisen en word beoordeeld op onder andere de lichtintensiteit, uitstralingshoek, frequentie/flitspatroon en lichtkleur.
ECE R65 wetgeving is sinds 1 maart 2014 van toepassing voor amber (oranje) signaalverlichting.

Voor voorrangsvoertuigen (blauw signaalverlichting en akoestische signalen) is de wetgeving al sinds 1 september 2009 van toepassing.

Er word in ECE R65 onderscheid gemaakt tussen primaire en secondaire signaalverlichting:

Primaire signaalverlichting:
De basisregel is dat de primaire signaalverlichting 360° rondom het voertuig zichtbaar is op 20 meter afstand (gemeten op 1,5 meter hoogte vanaf het wegdek).
Primaire signaalverlichting zijn over het algemeen één of meerdere LED flitsbalken / lichtbalken en/of LED zwaailampen.

-> Primaire Amber signaalverlichting moet ECE R65 minimaal Klasse 1 goedgekeurd zijn. Voor primaire verlichting is dat aangegeven met de codering TA1
(Klasse 2, gecodeerd met TA2, mag ook en heeft twee lichtintensiteiten. Klasse 1, gecodeerd met TA1, is de minimale eis met één lichtintensiteit)
-> Primaire Blauwe signaalverlichting moet ECE R65 minimaal Klasse 2 goedgekeurd zijn. Voor primaire verlichting is dat aangegeven met de codering TB2.
(Klasse 1, gecodeerd met TB1, mag dus in Nederland niet als primaire signaalverlichting worden gebruikt) 
 
Enkele mogelijke configuraties:


Secondaire signaalverlichting:
Daarnaast mag/kan er gebruik worden gemaakt van LED-flitsers voor extra zichtbaarheid of om eventuele blindspots in de 360° zichtbaarheid op te lossen. Deze flitsers moeten ook ECE R65 minimaal Klasse 1 goedgekeurd zijn, ongeacht de kleur.

-> Secondaire Amber signaalverlichting moet ECE R65 minimaal Klasse 1 goedgekeurd zijn. Voor secondaire signaalverlichting is dat aangegeven met de codering XA1.
(Klasse 2, gecodeerd met XA2, mag ook en heeft twee lichtintensiteiten. Klasse 1, gecodeerd met XA1, is de minimale eis met één lichtintensiteit)
-> Secondaire Blauwe signaalverlichting moet ECE R65 minimaal Klasse 1 goedgekeurd zijn. Voor secondaire signaalverlichting is dat aangegeven met de codering XB1.
(Klasse 2, gecodeerd met XB2, mag ook en heeft twee lichtintensiteiten. Klasse 1, gecodeerd met XB1, is de minimale eis met één lichtintensiteit)

Kortom: Signaalverlichting die voor 360° zichtbaarheid zorgen wordt primaire signaalverlichting genoemd, aanvullende (grille) flitsers worden secundaire signaalverlichting genoemd.

Goed om te weten:
Wist u dat de bovenstaande wetgeving een belangrijk begrip is bij diverse brancheverenigingen?
Brancheverenigingen hebben ECE R65 en eventuele aanvullende richtlijnen (zoals CROW en RVV) in hun Arbo regels opgenomen.

Daarnaast is de ECE R65 een wetgeving die is vastgelegd bij de RDW (Rijksdienst voor het Wegverkeer). Bij voertuig keuringen is afkeur mogelijk wanneer het niet aan de bovenstaande eisen voldoet.
Wanneer bij een ongeval blijkt dat de signalering van uw voertuig niet voldeed aan de eisen kan het zijn dat u juridisch als schuldige wordt gezien, omdat u niet de juiste maatregelen heeft getroffen ter afwending van het gevaar.

Hieronder een overzicht wanneer ambergele zwaai-, flits- en knipperlichten gevoerd mogen worden:
->  Werkzaamheden ten behoeve van de hulpverlening op of langs de weg met kennelijk daartoe ingerichte motorvoertuigen
->  Werkzaamheden ten behoeve van wegen, werken of inrichtingen op, aan, in of boven wegen, daar onder begrepen gladheidsbestreiding of sneeuwruimen
->  Werkzaamheden met kennelijk daartoe ingerichte motorvoertuigen voor de hulpverlening aan en het repareren of bergen en wegslepen van voertuigen
->  Vervoer van ondeelbare lading voor zover het voertuigen betreft waarvoor krachtens het Voertuigreglement ontheffing is verleend inzak de afmetingen van deze voertuigen of hun lading
->  Het begeleiden van transporten waarvoor een ontheffing is verleend, voor zover die begeleiding uit de ontheffing voortvloeit en dit geschiedt met daartoe speciaal uitgeruste voertuigen
->  Het begeleiden van militaire colonnes
->  Het rijden met landbouw of bosbouwtrekkers en motorvoertuigen met beperkte snelheid, of daardoor voortbewogen aanhangwagens, die, met inbegrip van de lading, breder zijn dan 2,60m

De wetgeving is van kracht voor de volgende voertuigcategorieën:
->  Voertuigen die minimaal 4 wielen hebben en worden gebruikt voor het vervoeren van personen (Cat. M1, M2, M3)
->  Voertuigen die minimaal 4 wielen hebben en worden gebruikt voor het vervoeren van goederen (Cat. N1, N2, N3)
->  Trailers (Cat. 01, 02, 03, 04)
->  Agriculturele en bosbouw tractoren (Cat. T)
->  Off-road mobiele machines (Cat. G)

C&J Voertuig Signalering helpt u uw vragen te beantwoorden
Voor meer informatie kunt contact opnemen met onze ECE R65-specialist via info@voertuig-signalering.nl

© 2024 C&J Voertuig Signalering, Powered by Shopify

  • American Express
  • iDEAL
  • Maestro
  • Mastercard
  • Union Pay
  • Visa

Login

Wachtwoord vergeten?

Heb je nog geen account?
Maak gratis een account aan en geniet van vele voordelen.